Media är traditionellt Radio, TV, Tidningar, Böcker och Film, och numera även Mediekanaler av olika slag på Internet. Innehållet kan bestå av olika slags underhållning, information eller propaganda – antingen var för sig eller i olika kombinationer. Medias innehåll kan även grovt delas upp i antingen Nyheter eller Kultur, eller en kombination av dessa.
Man kan skilja på Media i pappersform och digital form, där den digitala formen av böcker och tidningar är på väg att ta över mer och mer. Den digitala formen av Media kan i sin tur delas upp i text, ljud och bild, vilka fyller olika funktioner beroende på bland annat vilka sinnen man eventuellt vill använda till något annat samtidigt – till exempel när man väntar, äter, kör bil, handarbetar, samtalar etc.
Men en ytterligare uppdelning som blir mer och mer avgörande för digitala media med ljud och bild är den mellan direktsändning och inspelning. Idag finns nästan all direktsänd media även att tillgå i inspelad form i olika mediekanaler, vilket gör att man inte längre behöver anpassa sig till den tidsbundna direktsändningen av media.
Den typ av direktsändningar som fortfarande efterfrågas numera är huvudsakligen väderleksrapporter, nyheter och dagsaktuella tävlingar – främst inom idrott av olika slag. Allt annat – och även allt detta – kan man välja att istället ta del av i efterhand när man anser sig ha tid med det.
Vilka media man använder sig av har blivit en generationsfråga, där den äldre delen av befolkningen i högre grad fortsätter att använda traditionell media – dvs i pappersform eller direktsänd – medan den yngre generationen huvudsakligen använder olika digitala media för redan inspelat material.
Idag kan vem som helst ha en egen mediekanal på Internet i form av en blogg, en radiopod eller en videopod. Detta gör att alla de etablerade mediekanaler som är professionella och kommersiella har fått enorm konkurrens från de som istället är privata och ideella. Dels för att de har blivit så många, men också för att de därigenom tillsammans är betydligt snabbare och även friare i sin rapportering och analys av allt som händer runt om i världen.
Vissa av dem har under senare år fått en större publik än de största kommersiella TV-kanalerna i USA, helt utan marknadsföring och med enbart ett fåtal medarbetare. De har istället haft en form och ett innehåll som uppenbarligen saknats i de stora TV-kanalerna, främst långa, djupgående och helt oredigerade intervjuer med aktuella och intressanta personer.
Många av de privata och ideella mediekanalerna har en tydlig ideologisk agenda vad gäller innehållet, och denna deklareras vanligtvis öppet – eller förnekas åtminstone inte. Professionella mediekanaler har vanligtvis också en tydlig ideologisk agenda, men denna förnekas intensivt eftersom de försöker framstå som objektiva i sin rapportering. Att ta del av så många olika mediekanaler som möjligt är därför det enda sättet att skaffa sig en mer balanserad bild av omvärlden.