Andliga perspektiv

Om man väljer att inta diverse andliga perspektiv på bokens innehåll så kan man komma till helt andra slutsatser än de som tas upp i boken.

Den vanligaste invändningen av detta slag är att man aldrig ska fokusera på att något negativt kan hända eftersom man då hjälper till att skapa just detta negativa. Detta är en av anledningarna till att boken fokuserar på lösningar som är avsedda att vara lika önskvärda i goda tider som dåliga tider. Den som inte vill fokusera på dåliga tider kan därmed införa precis samma lösningar fast med fokus på enbart goda tider.

Och kom ihåg att den som inför en lösning med fokus på dåliga tider kan därefter helt sluta oroa sig för dåliga tider, medan den som väljer att inte fokusera på att införa någon sådan lösning istället får en verklig anledning att oroa sig för dåliga tider.

Fatalism är ett annat perspektiv som man kan ha på det som sker både nu och i framtiden, vilket innebär att det som sker kommer att ske oavsett vad man gör eller inte gör, och att det därför inte finns någon anledning att göra något för att det ska bli på ett visst sätt. Men även med detta perspektiv kan man ändå göra saker, fast av helt andra anledningar än att de ska ge ett bestämt resultat.

Att dela upp allting i gott och ont är ett vanligt förekommande perspektiv både med och utan andlighet. I synnerhet allt det som boken tar upp skulle lätt kunna delas upp i att somligt är gott och somligt är ont. Men då har man helt missat bokens kapitel om att vi alla har olika funktion när det gäller att bygga upp, bevara, och riva ner de många cykliska företeelser som ständigt pågår i vår värld. Det som uppfattas som gott av den ene uppfattas som ont av den andre.

Om vi kan se det som sker som ett ständigt pågående samarbete mellan dessa delvis motsatta krafter så blir det mycket lättare att både se sin egen och andras funktion i allt som pågår. Då kan man fokusera mer på sin egen uppgift istället för att störa sig på att någon annan har en helt annan uppgift. Det blir enklare att hålla sig ur vägen för varandra på det sättet.

Genom historien så har varje högkulturs nedgång och fall betraktats som världens undergång av både religiösa och andra grupper. Och om man väljer att in i det sista klamra sig fast vid högkulturens fallande strukturer så upplever man det säkert som världens undergång.

För alla de som i god tid har ställt sig vid sidan om en högkulturs nedgång och fall blir det istället en efterlängtad födelse av något nytt som den dysfunktionella högkulturen under alltför lång tid har stått i vägen för. Även här är det viktigt att se båda dessa förlopp som en enda utdragen cyklisk process som upprepas med jämna mellanrum genom historien.

Ett andligt perspektiv som sällan eller aldrig tas upp som förklaringsgrund är reinkarnation, vilket är det perspektiv som ungefär hälften av jordens befolkning och en tredjedel av svenska folket har. Detta perspektiv skulle kunna ge helt andra förklaringar till cykliska förlopp som högkulturers uppgång och fall än de som beskrivs i denna bok. Sådana förklaringar skulle dock inte kunna bevisas utan enbart vara logiskt giltiga inom ramarna för just detta perspektiv.

Vilket perspektiv man har på vad som händer med en efter döden kan vara helt avgörande för hur man agerar dessförinnan – särskilt i situationer där döden kan bli konsekvensen av hur man agerar. Den som har en orädd, likgiltig eller välkomnande inställning till döden agerar sannolikt annorlunda än den som är rädd eller skräckslagen inför döden.

Ett ofta bortglömt andligt perspektiv som framgångsrikt har använts genom historien av flera av mänsklighetens förgrundsfigurer är intuitionen. Och den kan även behöva användas här, för när de bedömningsgrunder som boken beskriver är otillräckliga eller motstridiga så blir alla slutsatser som kan dras antingen hypotetiska eller spekulativa.

Och det är bland annat då som intuitionen i bästa fall kan tillföra något som inte kan härledas från de begränsade fakta som finns att tillgå. Men huruvida detta komplement är mer värt än hypoteser och spekulation kan bara avgöras av framtidens obevekliga resultat. I ett alltmer komplext och motsägelsefullt informationssamhälle kan dock en välutvecklad intuition visa sig vara en mer pålitlig bedömningsgrund än andra.

Jag har skrivit detta kapitel för att ge dig en större förståelse för personer som har ett helt annat perspektiv på det som boken tar upp än du själv – och som därför antingen gör helt andra val än du, eller ändå väljer att göra samma saker som du efter att ha läst boken. Oavsett vilket så vill jag påminna om att alla gör inte samma sak av samma anledning!